Treceți la conținutul principal

Lumea pe dos, cu actori à contre-emploi, dar in care tot omul iubeste

Filmul lui Nolan readuce F-ul din SF in poveste. Fantastic. Sa mai fie si fantastic, atunci cand vedem un SF, nu doar S, riguros stiintific.

Cu un poem care ne spune complicat de intraductibil ca suntem programati sa traim si sa ne dorim sa traim, cu vreo doua versuri care pot avea tot atatea traduceri si adaptari cate fire de par are in cap cititorul lor, cu acest poem lansat de pe la inceput, zic, Interstellarul ne reaminteste cum e cu dragostea.

Asadar, cum e cu dragostea?

Pentru ea facem imposibilul posibil. Pentru ca iubim, nu exista sau nu tinem cont de timp, de spatiu, de conditii meteo, geo, antropo.

Pentru ca iubim, stim sa citim in stele si in semne. Pentru ca iubim, trecem peste orice si facem orice. Suntem programati sa fim, sa cautam dragostea, sa o dovedim cu fiecare respiratie si sa nu ne oprim pana nu ii este bine si la adapost dragostei noastre.

Sunt pline de iubire spatiul si timpul acestui film. Cel mai adesea, poate pentru ca printre cele mai din aur curat, dragostea tatalui pentru copii si a copiilor pentru tata. S-au facut atatea ode pentru mame, poate ca era vremea sa li se cante intr-o poveste de trei ore si tatilor, pentru iubirea lor. Ocrotitoare de dincolo de timp si spatiu.

Simplificand, filmul este Interhuman, not interstellar. Si este despre parenthood, not boyhood. Care Boyhood, dar asta e alta discutie, va lua la premii de ne va lasa fara aer.

Gasesc un neajuns filmului, distributia. Oricat de simpatici mi-ar fi toti actorii pe care i-am revazut, cred ca firul ar fi fost mai placut de urmarit trei ore cu o alta distributie. DAR. Dar poate ca si aici a vrut regizorul sa joace un pic à contre-emploi.

Adica numai pe Matthew McConaughey nu ni l-am fi imaginat vreodata ca pe un cavaler al spatiului, dupa seria de comedii din care vine, cu acel chip de baiat cuminte si simpatic de la tara, iar pe Matt Damon numai in rol de raul spatiilor extraterestre nu l-am fi vazut. Nota de "lume pe dos" o primim spre lamurire inca de la inceput: suntem intr-un....timp si spatiu :) .... in care la scoala sa invata ca aselenizarea nu a avut loc niciodata si ironia merge mai departe cu teoria autoritatilor de atunci ca oamenirea are nevoie de fermieri, nu de ingineri (cum suna asta?).

Va invit in final sa incercati o traducere cinstita a poemului fara titlu, dar cunoscut dupa primul vers, din care auzim fragmente de-a lungul filmului.

Do not go gentle into that good night, 
Old age should burn and rage at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.
Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.
Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.
Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.
And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night. 
Rage, rage against the dying of the light. (Dylan Thomas) .







LATER EDIT: Am uitat sa va spun mai devreme ca imi tot veneau in minte versuri din Eminescu, atunci cand am vazut filmul. Cred ca lui i-ar fi placut foarte mult Interstellar. Pai nu va dati seama? "Era pe cand nu s-a zarit, azi o vedem si nu e." Sau " Si cai de mii de ani treceau in tot atatea clipe. Un cer de stele dedesubt, Deasupra-i cer de stele..."

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Win-win: Tu ai dreptate, eu am libertate. Despre Singlehood

Astăzi, despre Bella DePaulo și Virginie Efira . Cine? De ce?  Bella DePaulo predă și scrie psihologie în SUA. S-a specializat în viața de celibatar/ celibatară sau în noțiuni și cuvinte pentru care noi nu avem nici conceptul, nici vorbele: single at heart, singlehood, single experience. Ne-am împrietenit pe Facebook, cum face ea și cum fac și eu nu doar cu oameni știuți de la grădiniță, ci și cu oameni ale căror preocupări din cap și din viață sună cunoscut ori măcar nu te stresează. Bella trăiește în California, publică articole și cărți, este invitată în emisiuni, ține conferințe. O găsiți pe amazon și pe site-ul ei belladepaulo.com . Cartea Singled Out: How Singles Are Stereotyped, Stigmatized, and Ignored, and Still Live Happily Ever After i-a apărut în 2007. Anul ăsta în decembrie (chiar de Moș Nicolae, comme on dit en français) apare Single at Heart: The Power, Freedom, and Heart-Filling Joy of Single Life. Enjoy!  Comme on dit en français encore une foi, acum despre filmul L

Orașul e gol, toți diavolii-s la țară

Moșii de vară dinaintea Rusaliilor umplu tramvaiele dinspre biserici cu pungi foșnitoare, grele de vin și colivă, pilaf și bomboane. Pungile se sufocă, bine strânse la gât cu alte pungi, să nu cadă, să nu se verse, să nu, Doamne ferește, ajungă vreun bob de grâu și orez la vreun străin, singur și flămând. Bugetarii creștini au văzut pe telefoane ce vreme e la mare și ce trafic e pe DN1 și au ales să dea o fugă de trei zile sfinte la țară. Bugetarii tineri, cei singuri și cei abia certați, de Paște, cu neamurile vii de la țară au ales să dea comandă de pizza la glovo și să rămână acasă, cu urechea ciulită la lift. Băieții din Sri Lanka și Bangladesh sunt musulmani și hinduși, nu țin Rusaliile creștinilor, doar le duc șaorme și burgeri copiilor singuri și flămânzi rămași acasă, la Netflix and chill. Băieții din Sri Lanka și Bangladesh stau cu ochii în telefon și cu arma la picior – cutiile hrănitoare de plastic roz tazz și galben glovo sunt gata de încărcat șaorme, burgeri și piz