Dragul meu,
N-am
ajuns cu bine în America. Mi-e dor de Roma și abia aștept să mă întorc acasă.
Străzile
din New York sunt o butaforie costisitoare. Viața e dulce oriunde ai bani, nu
venirea aici te face fericit. Nu mi-a plăcut pentru că știam totul pe de rost
din filme și fără surpriza descoperirii nu a avut niciun farmec.
Dar s-o iau cu începutul.
Stewardesa
de la British Airways nu m-a observat și nu mi-a răspuns la Good Morning!
Uitase pentru mine regula că e întotdeauna cineva prima dată la bord și trebuie
să-i faci experiența memorabilă. Și poate a avut dreptate, chiar a fost. Ochii
ei plictisiți, de angajată pedepsită pe o cursă în Extremul est-european, erau
fixați într-o tabletă. La Londra am ajuns după ce, în peste patru ore de zbor,
am auzit-o încontinuu pe o doamnă regizoare bârfind într-un monolog, la două
rânduri în spatele meu, unui confrate al ei, actor și regizor. Supărată și
neadmonestată de nimeni, femeia strecura și nume de orașe americane în șuvoiul
ei, iar eu mă gândeam cu groază că voi zbura cu ea și debitul ei și celelalte
opt ore.
Din
fericire, undeva pe Heathrow m-am rătăcit de duetul artistic cunoscut, deși
ajunsese și el la gate-urile pentru America de Nord.
Zborul
de la Londra la New York mi-a fost întrerupt din două în două ore de gustări,
mese și deserturi, de parcă mă sedau bine să supraviețuiesc Lumii Noi. Nu mi-au
dat și trusă cu pastă de dinți, așa că pe JKF am ajuns cu gura pe care o ai
după o petrecere de o noapte.
Spațiul
imens și fără lumină naturală, unde ne-am încolăcit în șir spre gheretele
polițiștilor de frontieră, avea tavanul jos. Părea o cameră improvizată, dar
era sigur deliberat făcută așa, sufocantă și neprimitoare.
-
De ce călătoriți în Statele Unite?
Ofițerul
avea ochi de asiatic, era cam de vârsta mea, avea răbdare și nu părea ostil.
Doar făcea conversație în timp ce îmi nota pe o filă a pașaportului până la ce
dată pot rămâne, în prima mea perioadă din cei 10 ani ai valabilității vizei.
-
Merg la o nuntă. Am fost invitată la nunta
de argint a mătușii mele, născute în România.
-
Unde are loc nunta?
-
În Long Island, statul New York.
-
Ce cadou i-ați adus?
E
bun tipul, e bun pe improvizație, mi-am zis. Să fii atent la replicile a mii de
oameni zilnic… tare! Greu și tare!
-
O oglindă, un semn de carte, ambele
obiecte de argint, și o carte în limba română a unei autoare americane. Dar să
știți că nu le am la mine, sunt în bagajul de cală, urmează să îl iau mai
târziu de pe bandă, am precizat eu gata să previn posibila lui rugăminte de a
le vedea.
-
În regulă! Câți bani aveți la
dumneavoastră?
Adun
în minte repede suma cash și sumele de pe carduri și-l mint cu vreo 500 de
dolari în plus. Nu știu nici azi de ce. Poate să-mi salvez o părticică de
intimitate, fie ea și imaginară? Marea țară mă întrebase la fel de nonșalant și
în formularul de solicitare a vizei o grămadă de detalii personale. La cele mai
multe mă așteptasem, dar au ajuns să îmi ceară să le spun motivul divorțului și
actuala relație cu fostul soț. Scuză-mă, dragul meu, dar așa a fost! Răspunsuri
și explicații pe care nici cele mai apropiate prietene nu mi le ceruseră sau,
dacă le dădeam eu vreodată cuiva, în lunile imediat după, le dădeam pentru că
voiam să mă justific în mintea mea de ce făcusem acele alegeri. Întrebările
despre cum mai ești cu fostul și câți bani ai la tine mi se păreau unele pe
care ți le-ar pune un pastor duminica, să știe dacă ai loc sau ce loc ai putea
primi în comunitate. Cine ești și ce hram porți? Kind of.
Mătușa
Sandra mă aștepta pe trotuarul din fața aeroportului, îngrijorată de minutele
lungi de stres la care îi supusesem pe ea și pe unchiul Gioni. Telefonul meu nu
avea semnal, evident, la costurile de roaming nu îmi permit să îl țin deschis,
cum bine știi, dragul meu.
-
A fost doar coadă, o liniștesc, n-am avut
probleme cu poliția de frontieră.
Ea,
româncă, înțelege perfect ce e coada și ne pupăm.
Hotelul
din Long Island e o copie cuminte, ca de la țară, a unui trei stele cinstit
dintr-o capitală europeană. Nici prea mare, nici prea elegant, pitit într-un
cartier rezidențial adormit și plouat.
Nicio
dejurnaia nu vorbea engleză, erau – cel puțin cele două mexicance cu care am
vorbit eu în astea câteva zile – speriate și nesigure, și se țineau cu dinții
de singura mare lecție pe care o ținuseră minte: zâmbetul, să zâmbească.
Cuminți, curate, ascultătoare, împingeau cărucioarele cu prosoape și săpunuri
ca pe niște trofee ale supunerii. Am venit, am spălat, am plecat. Într-o zi
i-am oferit uneia dintre ele o jumătate de tavă de tiramisu, fleșcăită, de care
deja mă plictisisem și pe care voiam să o evit, ca să mai intru în rochiile de
vară care mă așteptau acasă. A luat tava, rușinată, de parcă urma să o arunce
și de parcă o rugasem să mă scape de gunoiul de lipide din cameră.
Vederea
din cameră e spre parcare, dragul meu, de disperare nu s-a sinucis nimeni aici,
geamurile nu se deschid, e o măsură de safety, or fi pățit-o de multe ori până
au blocat, ca pe un orb sufocat, aceste camere etanșe ale nefericirii.
Nu
trebuie să inventezi nimic, e suficient să repovestești așa cum ții tu în minte
lucrurile. Cui să-i explic și ce, dragul meu? Cine mă crede? Nu trebuie să te creadă
nimeni, o să-mi spui. Sunt amintirile tale.
Ți-am
trimis fotografiile cu drive way și zeci
de autobuze galbene, școlare, cum am văzut în filme. Ploua pe ele, parcate în
așteptare, o fi vacanța de primăvară aici, dar așa mute și goale cum le văd îmi
par recuzita ieftină a unui serial cu adolescenți răsfățați din Long Island.
Cartierul liniștit de unde îți scriu e un dormitor al figuranților.
Mai
știi când râdeam și vorbeam de filme și de tot ce ne mai dă televizorul? Ei
bine, să știi că i-am fost recunoscătoare globalizării sau oricărei alte idei
prin care produsele de aici s-au putut vedea acolo, departe, acasă. În nopțile
mele în camera de hotel, drumul spre casă îl găsesc mai repede când dau de un
canal unde rulează Friends. Acasă, l-am văzut de zeci de ori. Îl știu nu
doar de la Pro Tv-ul tinereții și al anilor 90, l-am revăzut nu doar pe
streamuri ilegale, dar și acum, înainte de a veni aici, îl vedeam în fiecare
seară pe un post de filme și seriale de comedie. Aici, când văd episoadele cu Phoebe,
Rachel, Joey și cafeneaua lor, mă simt la mine în sectorul 2 din București. Ei
poate au câștigat bani și faimă prin distribuirea mondială a serialului. Eu
acum am câștigat un punct de sprijin, mă simt acasă, în siguranță, nedeparte de
nimic. Thank you, Phoebe!
N-am
mai băut vin de două săptămâni. De stresul plecării, al trecerii atâtor
granițe, al nevoii de a fi lucidă, pe fază, în orice moment al interogatoriilor
posibile și imposibile. În seara cinei de repetiție a nunții, ăștia-s nebuni cu
toată regia, repetă până și ziua nunții, de fapt știam, tot din filme, atunci
am pupat discret o jumătate de gură de vin. Bun, sec, dar nu aveam chef de
savurat, eram în rol și mă obosea engleza de făcut cunoștință și conversație.
La nuntă nici atât n-am putut să mă bucur. Pe lângă faptul că a durat puțin, a
fost o petrecere-instantaneu, cât ar ține la noi acasă doar primirea neamurilor
dintr-o parte, mă certasem și cu tine, că voiai să vin mai repede înapoi, și n-am
putut să mănânc, m-am pedepsit iar cu o gură pe jumătate înecată de vin.
Așa
că am așteptat seara de marți, după nuntă, și la hotel am coborât cum văzusem
eu în filme că se duc tipele supărate la bar să își ia un pahar de ceva, și am
plătit cash, să nu apară pe nota camerei pe care ar fi văzut-o unchiul Gioni,
un pahar de vin roșu sec. Barmanul știa foarte bine și el regula servirii
alcoolului către o tipă singură în bar, noaptea, și m-a întrebat cum mă cheamă.
I-am răspuns, am plătit, am luat paharul în cameră, după ce i-am cerut voie, și
mi-am savurat vinul în lacrimi, cu ochii în parcarea luminată în colțuri,
pentru că tu, fir-ar el de fus orar, atunci nu erai acasă, ci pe drumuri cu
treburile tale.
Mai știi, dragul meu, cum îți povesteam despre copilăria
mea în orășelul de lângă București? La mai puțin de 10 kilometri, după un drum
de 20 de minute cu tramvaiul, era magazinul Bucur Obor. E și astăzi tot acolo.
Acum 30-40 de ani, bunica și cu mine făceam cumpărături pentru casă și familie,
luam perdele, ligheane, sculuri pentru tricotat, ghete, cizme și bluze. Intram
în Bucur Obor ca într-un palat cu surprize, mă rătăceam dacă nu citeam planșele
agățate peste raioane Ieșire, Pe aici ieșirea. Un parter ca un labirint
te făcea să intri doar ca să îți fie greu să mai ieși și să petreci cât mai
mult timp la cumpărături. Mi se părea o piață acoperită, toate doamnele
vânzătoare stăteau importante, tu la mâna lor, în spatele tejghelelor. Drumul
tău de cumpărător nu era prestabilit, te strecurai în stânga și în dreapta, pe
unde puteai, printre raioane, rafturi, astăzi le-am numi insule, dar atunci
erau doar obstacole spre ieșirea pe care, căutând-o, trebuia să o cumperi cu
alt și alt lucru plătit, nu era ieftină ieșirea. Vitrinele de sticlă de la
picioarele vânzătoarelor și rafturile ticsite din spatele lor erau jaloane în
cursa la care te obligai odată intrat în marele magazin. Mult mai târziu am
descoperit că magazinul avea și etaj. Cu bunica n-am urcat acolo niciodată.
Cred că nici ea nu avea curaj să cucerească încă un nivel. Când ieșeam cu plasele
în partea cealaltă a magazinului, victorioase și libere, simțeam că
parcă-parcă, de data asta, i-am memorat stângile și dreptele, care pe unde e,
iar data viitoare va trebui să știu unde sunt jucăriile și unde sunt
treningurile.
De Bucur Obor mi-au amintit magazinele în care am intrat
de atâtea ori în Manhattan și în Long Island. Nu de galeriile din Italia, nu de
boutique-urile din Franța, nici măcar de noile spații din mall-urile de la noi,
ci de hangarul pe un singur nivel, imens, labirintic, cu vitrine insulare și
vânzătoare asemănătoare, cu lipsă de aer și de lumină naturală, așa cum văzusem
în Bucur Obor. Comparat cu raioanele din satele noastre, Bucurul putea trece
drept un Las Vegas. Comparate cu Bucur Obor, magazinele New Yorkului deveneau copiile
întârziate și înghețate în timp ale unui fel de a expune și de a cere bani care
credeam că le era familiar inginerilor și arhitecților socialismului
est-european, dar descopeream, nu te supăra, dragul meu, că felul ăsta era doar
un clișeu al shoppingului, universal, valabil în Est în anii 70 și funcțional
perfect în Vestul vestului, 40 de ani mai târziu. Moderni ai noștri, bine puși
la punct cu ale lumii, sau învechiți ai lor, rămași pe un raft sigur, unde
totul merge uns? M-am bucurat cu gândul la bunica, lângă mine cu mers
invizibil.
Nici saloanele de coafură nu aveau glamour-ul pe care
mi-l imaginam și a fost doar vina mea că mă ridicasem atât de sus cu
așteptările. Sărăcăcioase, minimaliste, cu aer trist, poate doar tăcerile
decente ale coafezelor să fi urcat cu ceva trepte pe o scară imaginară a
eleganței.
Știi ce contează în comerțul lor, dragul meu? Cash
flow-ul. Cât au disponibil la fiecare moment. Restituirea produselor după un
număr de zile este o practică intensă aici, poți duce înapoi pantofi, rochii,
perii de păr și sutiene, nimeni nu întreabă de ce, verifică doar bonul și, din
trei clickuri, îți primești înapoi banii în cont. Ei au avut o săptămână banii,
tu ai avut produsul, îl duci înapoi și altcineva îl va plăti pentru alte zile.
E o închiriere mascată în politică de restituire și metoda asta nici nu vreau
să mă gândesc prea mult economic cât înseamnă, de fapt, sărăcie. A ta, că nu
păstrezi produsul, a lor, că nu produc astfel încât să umple piața. Scuză-mă că
te-am plictisit cu detaliile astea comerciale, dar pe mine m-a șocat să văd cum
pulsează în inima Manhattan-ului sângele banilor așa, ca într-un fel de troc
elaborat al oamenilor care vor să salveze aparențele bogăției.
Central
Park e ca o machetă de carton pentru un decor de film și cred că pentru asta
l-au și conceput, să devină și el unul dintre locurile pentru care turiștii dau
bani să ajungă, să vadă spațiul unde s-au făcut filme pentru care spectatorii
au dat bani să le vadă și și-au dorit să calce în țara a cărei imagine s-a
construit și rezistă prin industria de film și de turism al cinefililor. Aici
îți dai seama că industria cinematografică nu e o metaforă, dragul meu, țara
asta există datorită industriei care îi ține și îi menține brandul, coasta de
Vest cu Hollywood-ul este a doua capitală, tot ce exportă ei ca imagine despre
America nu este o întâmplare, este politică pe bune. N-ar fi cine au ajuns să
se creadă că sunt dacă n-ar pompa în mințile și visele oamenilor din toată
lumea clișeele câștigătoare. Când calci în New York după ce zeci de ani l-ai
văzut în mii de seriale și de filme, te simți ca pe un platou de filmare, nu te
mai surprinde nimic, toate emoțiile le-ai trăit deja, toate locurile le-ai
văzut deja, ești doar pe platoul unde nimeni nu îți strigă ție Cut!
pentru că show-ul trebuie să continue și mii de generații următoare trebuie să
își dorească să atingă cu pasul și nasul ce vor fi văzut de mii de ori pe
ecrane că e bun, superb și suprem. Filmul american care rulează în lume este un
clip publicitar fără sfârșit care vinde cu succes un produs pentru care se vor
naște mereu generații de cumpărători visători. Mă visezi? Ți-am luat banii,
ar suna finalul din Ameritropica. Dar ei sunt sus pentru că și
câtă vreme oamenii își doresc Ameritopia. Știu că tu te bucuri de
jocul meu de cuvinte, ți-am recomandat Filantropica și mi-ai spus că
ți-a plăcut tristețea lui.
Și
da, am călcat în locurile unde au visat personajele mele dragi, pe 5th
Avenue, la Tiffany’s, pe Broadway, la Bursă și în Times Square, unde clocoteau
clișeele, neoanele, așteptările, flash back-urile. Am fost ca un copil care a
primit 10 ani nota 10 și într-o zi se întâlnește cu acel cuplu binar. A fost ca
și cum 1 și 0 s-ar fi materializat și ar fi dat mâna cu mine, pe stradă, în
ziua când am luat premiul I cu 10 pe linie și salutul celor două cifre s-a
simțit, real și palpabil, chiar în fața mea.
Mă
apropii de 50 de ani, numărul ăsta arată ca o jumătate, dar nu este. Am trecut
de mult și bine de jumătatea vieții. Nu știu când am trecut în a doua jumătate,
doar simt că acum merge la vale.
Am
greșit când am luat șansele drept eșantioane. Nu, nu erau eșantioane pentru ce
avea să vină, nu erau o promisiune, erau o invitație unică, bilet de un loc,
doar dus. Erau șanse unice, treceau o dată și se duceau. Definitiv. La fiecare
răscruce ai o singură șansă să o iei pe drumul cel bun. Dar cine știe care e
adevăratul drum bun? Nu e cel pe care îl alegi? N-ai de unde ști cum ar fi fost
dacă. A doua oară nu mai treci pe-acolo.
Dragul
meu, să îți scriu câte ceva și despre nunta mătușii Sandra. A fost nunta lor de
argint, dar eu tot nunta ei o consider, așa cum a fost pentru toată familia
noastră în ultimii 25 de ani. Căsnicia ei cu unchiul Gioni s-a văzut pentru noi
numai de la capătul dinspre Sandra. Douăzeci de ani ne-a ignorat și noi am fost
liberi să ne imaginăm ce era mai rău despre ea. Noi, cei mai tineri, o invidiam
că stă la New York și ne doream pentru ea tot ce ne-am fi dorit nouă, așa că
visam ce era mai bine. De cinci ani, de când Gioni al ei a dat faliment după
faliment, s-a mai îndulcit și ea și ne-a tot scris, ne-a căutat pe Instagram și
pe Facebook, noi ne făceam că ne e dor de ea și că nu, nu abia așteptam să ne
caute, iar ea se făcea că a fost doar ocupată, și numai puțin vinovată, că
tăcuse o viață de om.
La
clubul unde s-au ținut cele patru ore de petrecere (cum ți-am mai zis, dragul
meu, durată nepermisă pe la noi, nici dacă s-ar fi păruit și despărțit mirii
imediat după cununie n-ar fi durat atât de puțin o nuntă), acolo, numai în sala
închiriată de ei eram noi și ai lor, pentru că de jur împrejurul holului erau
baruri, lounge-uri și cotloane alcoolizate, unde intrau și de unde ieșeau
seniori de Long Island, vag avocați, vag patroni în imobiliare, amețiți,
înroșiți și împleticiți. Unul m-a complimentat sonor, fără rețineri, când am
intrat pe lângă el în club. A înțepenit cu paharul în mână, mi-a ținut ușa și
exclama înveselit către mine, încât am crezut că era din petrecerea noastră.
Nu. Nu l-am mai văzut toată seara. S-a pierdut pe gazon, prin curte.
La
brunch-ul de după petrecere, am remarcat pentru prima data cât de tandru se
purta unchiul Gioni cu Sandra noastră, când i-a adus discret, rapid, fără să o
întrebe ce preferă să mănânce, chiar omleta pe care o voia mătușa mea. El a
continuat, în tot timpul cât a căutat, a încărcat și a descărcat ouăle în
farfuria ei, să întrețină conversația cu noi și atmosfera de duminică. Știu,
dragul meu, că făcuse asta de mii de ori, în bucătăria lor, nu doar în
restaurantul unui hotel, dar eu atunci vedeam pentru prima dată gesturile
dintre ei și aproape am lăcrimat. Asistam la o scenă intimă între doi
îndrăgostiți, suficient de siguri de iubirea lor încât puteau împărtăși cu
lumea, fie și numai cu lumea de la acea masă, aerul împăcat dintre ei.
N-am
ajuns cu bine în America, dragul meu, dar dacă aș fi venit cu vaporul, cum
ajungeau oamenii aici la începutul secolului trecut, altfel ar fi stat
lucrurile și pentru mine. Cred că binecuvântarea pe care o simți când aluneci
pe placenta de la picioarele Statuii Libertății este cel mai apropiat sentiment
de renaștere, început, nou, șansă ori cum mai vrei să numești ajungerea în
America, după ce ți se ridică ochii spre Statuia de bun-venit în Lumea Nouă.
Emoția fără cuvinte, care ne amuțise pe loc pe toți cei din ferryboat-ul din
Manhattan spre insula Liberty, este cel mai frumos lucru pe care l-am trăit
aici, cea mai pură bucurie. Mersul pe apă al vaporului seamănă, cum semăna și
atunci, cu nașterea, cu alunecarea spre viață.
Ceva
dezmeticeală i-a încercat atunci, cum m-a încercat și pe mine, pe insula Ellis,
unde erau ținuți în carantină, din motive evidente, dar și pentru a fi triați
pe categorii de doriți-nedoriți, intră-nu intră în Lumea Nouă. Muzeul
Imigrației mi s-a părut trist, cine și-a căutat și găsit acolo strămoșii, în
registre acum digitalizate, a avut șansa unor fluturi mai veseli în stomac, dar
pe mine locul m-a deprimat, pentru că fără să vreau m-am gândit la milioanele
care nu au avut șansa de a păși pe continent ori de a supraviețui primei nopți
de carantină, din atâtea și atâtea motive.
Abia aștept să vin acasă, dragul meu.
Ești tu motivul pentru care vreau și mai mult să mă întorc? Niște brațe parcă
stau deschise dincolo de ocean și, ca să le dau un chip, îmi zic că e al tău.
Dacă ăsta e rostul tău în viața mea, atunci mă bucur să te-am întâlnit, dragul
meu. Nu aveam cui să-i povestesc despre America și tu ai intrat în viața mea
chiar când îmi luasem viza și mă pregăteam de plecare. Ancora mea, îți
mulțumesc că mă chemi. Ai crescut prețul Europei și îmi sunteți și mai dragi.
Mi-e dor de voi, acum și mâine. Pe
curând!
Comentarii
Trimiteți un comentariu