Treceți la conținutul principal

Gioconda-mi pare o icoană

Ziua în care am văzut tabloul Giocondei e ziua în care am aflat că a murit tata: fraza asta se poate scrie și cu propozițiile inversate, dar prefer jumătatea plină a paharului și aleg să dau întâietate doamnei. Și tata ar fi fost de acord să o scriu așa, era un bărbat galant. 

De salvat nu îl mai puteam salva, avionul era abia a doua zi și intrarea gratuită m-a împins, trup amorțit și ochi înlăcrimați, în muzeul Luvru, la intrarea de sub Piramidă.  

Coada șerpuia printr-o sală imensă. Așteptarea de a o vedea de aproape pe Gioconda semăna cu așteptarea din Ierusalim, de la Sfântul Mormânt. Acolo nu simțisem coada de două ore, iar aici nici n-am simțit cât a durat.


Zâmbetul Giocondei m-a mângâiat în ziua aceea de moartea tatei și niciodată n-am să mai pot să o văd altfel decât ca pe o sfântă icoană. Lisa, Lisa Gherardini, maica mea!

Mi-e dor de o noapte fără vise.  


::

2020-2022: Paula Chirilă și Ana Odagiu au povestit în interviuri cum au scris piese de teatru, comedii, în doliul de după moartea taților lor. Nu i-aș spune, medical și simplu, terapie, i-aș spune, mai cald, așezarea îngerului, venirea duhului scrisului peste mâna dreaptă. Lia Bugnar are în mai multe piese referiri la moartea tatălui unui personaj sau al altuia. În “Stă să plouă”, un personaj primește vestea la telefon, în “Două liniuțe” este pomenită înmormântarea tatălui unui personaj și în acea zi are loc și acțiunea piesei.  

Am văzut într-o duminică de iulie, după ce amânasem câteva zile, piesa „Ce avem noi aici?” - un tată dispărut și numai povestit reapare după o viață și își plimbă mama copilului prin Luvru, cu o scenă în fața Mona Lisei. Tatăl nu apare niciodată în spectacolele ei, nu vine pe scenă, e pomenit. E așa cum trebuie Ei să fie acum: absenți mai mult sau mai puțin în viața noastră când erau în viață, sunt pomeniți.

I-am scris autoarei un mesaj după ce am văzut piesa „Ce avem noi aici?”:

În ziua când a murit tata și am primit telefonul cu vestea, eram la Paris. Pentru că aveam deja bilet luat la Luvru și avion înapoi abia a doua zi, iar pe el nu îl mai putea aduce nimic înapoi, m-am dus, amorțită și în transă, la Luvru. Orele printre tablouri și, desigur, în fața Giocondei m-au anesteziat bine. De atunci și până la sfârșit, Gioconda va fi pentru mine o icoană, căci așa m-am rugat la ea și așa am văzut-o în ziua aia. Pe 29 iunie, ziua de naștere a mamei care s-a dus și ea, acum 13 ani, nu am luat bilet la "Ce avem noi aici?" Astăzi l-am văzut, am râs și am plâns. Pentru cum m-au purtat cele trei personaje prin mine și prin viața mea, mulțumesc.”

Lisa, Lisa

Mone Lise

Mi-e dor de-o noapte fără vise 


Drum petrecut


În Vinerea Mare sunt la Paris, abia ajunsă pentru, cred eu, o săptămână de răsfăț. 


Mă duc la Galeriile Lafayette. Nu am mulți bani de cheltuit, nu i-am avut niciodată și la cumpărături mă plictisesc întotdeauna după o jumătate de oră. Dar la Paris, acum aici după un sfert de veac, zic să marchez momentul cu o achiziție în așa un loc emblematic. Aleg repede un raion unde erau reduceri la șosete. 14 perechi pentru mai puțin de 9 euro. Chilipir, bifat, plecat.


După nici șase zile, Less than a week later cum am citi pe un cadru într-un film, sunt într-unul dintre magazinele din satul tatălui meu. Fac pregătirile pentru înmormântarea lui. Acte, cumpărături, drumuri, negocieri, multă, multă vorbă, tot ce mie nu mi-a plăcut, dar lui dimpotrivă și ajung să le fac pentru el. Un bărbat află că tata s-a dus și își amintește că îl văzuse cu câteva zile în urmă când tata își căuta șosete. Șosete? Da, șosete, întreba de șosete. Rețin sau uit și plec, am încă multe de făcut. 


După înmormântare, de pe masa unde atinsese ultimele obiecte, adun în grabă, inconștient aproape, aleg instinctiv tot ce putuse fi atins în ultimele ore de viață.  


Trece un timp, dar în cele 40 de zile despre care tot nu știm destul ce ar însemna pentru cei duși și nici pentru cei rămași. Deschid un caiet care pare nou, ce urma a fi fost folosit pentru liste de cumpărături și pus ordine în plăți și acte. Pe a doua filă, după prima lăsată curată și de un alb școlăresc, sunt scrise două rânduri: “Șosete, ouă, iaurt, ceapă, pâine. Șosete”. Îl văd cum scria, îi recunosc scrisul și parcă îl aud cum își nota lista, preocupat de ce îl aștepta. Se pregătea de un drum și mi-a trimis gândul, pentru că suntem toți pe același drum.

 

Drumul are întotdeauna două capete. Bucurați-vă de oricare dintre începuturi vă simțiți apropiați. Ați fost în viață, ați simțit viața! E o sărbătoare. Clipiți, clipa e o petrecere!  

 

În memoria lor:

Stan, Maria, Toma, Domnica, Lucreția, Teodor

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Septembrie. Când plec din iubire

Voiam să rămân în septembrie, prezentă la trecerea timpului, cu-o mână în arbori, cu alta-n nisipul cărunt – și să lunec odată cu vara în toamnă… Dar mie îmi sunt sorocite, pesemne, plecări mai dramatice. Mi-e dat să mă smulg din priveliști cu sufletul nepregătit, cum dat mi-e să plec din iubire când încă mai am de iubit… (Nina Cassian - Voiam să rămân în septembrie )  Uneori sunt atât de singur de parcă aş da înapoi sânilor mamei laptele supt din ei. Alteori sunt atât de nesingur de parcă aş fi însăşi natura. Niciodată însă nu m-a bătut vreo stea atât de strălucitoare încât să-i fiu umbră. Mă ține în secunda aceasta de viață dragostea mea de o femeie firească. (Nichita Stănescu - Spirit de doină ) In case you miss me Close your eyes I'll be the whisper In the midnight skies.

Stanley Tucci și Carlos Diehz, marii absenți de pe lista Nominalizărilor la Oscar 2025

Pe scurt despre Nominalizările la Oscar 2025: Directorii de casting de la serialul Succession (Avy Kaufman, Francine Maisler, Douglas Aibel, Henry Russell Bergstein) au avut mână bună și ochi bun, că i-au ales pe Kieran Culkin și Jeremy Strong în distribuția serialului care le-a făcut cariera să o ia, ca racheta, sus, sus de tot, până la nominalizările la Oscar de anul ăsta - amândoi pentru roluri secundare, Kieran în A Real Pain și Jeremy în The Apprentice. La The Apprentice au băgat și românii capul în poză, datorită nominalizării lui Sebastian Stan. E doar meritul lui, pe munca și talentul lui, să nu ne batem cu pumnii în piept pentru ce nu e al nostru.   Ce a ratat Academy Awards 2025 sunt doi actori exemplari în două roluri secundare în Conclave - Stanley Tucci și Carlos Diehz. Nu au fost nominalizați, dar asta nu înseamnă că nu au fost foarte buni. Ralph Fiennes a fost nominalizat pentru rol principal, dar Oscarul va merge în martie ori la...

Thank you, Coldplay! Mulțumesc, ce final fericit! A doua scrisoare din America

M-am gândit mai bine, dragul meu, și după o săptămână de la acest tsunami Coldplay prăbușit în capul lumii întregi, vreau să-ți spun de ce sunt recunoscătoare.  De râs și de bârfit n-am prea putut, întâmplarea era funia din casa spânzuratului. Un om normal, da, ar fi râs și ar fi bârfit la infinit, atât infinit cât poate încăpea în șapte-opt zile.  Cele zece secunde care au schimbat viața a trei cupluri, a multor familii, a multor influenceri și paparazzi, acele secunde în care apar Andy și Kristin, pe care în continuare presa și eu acum îi scriem așa, întâi bărbatul și apoi femeia, Andy și Kristin, acele momente imposibil și inutil de contorizat la scară istorică și planetară să știi că m-au schimbat și pe mine. În fiecare celulă din inimă și din cap, din simțuri și creier, cele zece secunde cu ei doi pe jumbotron, în plină melodie, cum altfel, The Jumbotron, au reașezat limpede lucrurile. Fulgerul de pe ecran a lovit nu doar pe fața lui Kristin, ci și adânc în...