Treceți la conținutul principal

Ce om ciudat ești dumneata!

1994, primăvară în București

Leni ar fi făcut orice numai să nu ajungă devreme și să nu stea mult acasă. Acasă, un fel de a zice. Era nepoata din provincie, studentă în București, a unei mătuși mutate într-un cartier nou. De jur împrejurul blocului, încă șantier. Zloată și noroaie. Drum printre barăci, fără trotuar, de la metrou până la scara blocului. Apartamentul fără apă caldă, fără cablu și telefon nu era cel mai primitor loc pe care Leni și l-ar fi dorit seară de seară.

La facultate primise temă de seminar să facă interviu cu un artist. Găsește tu în Bucureștiul ăsta mare un actor, un cântăreț, un cineva care să-i dea interviu unei studente, pentru ceva ce nu va apărea niciodată nicăieri. Dacă nu mințeai că e măcar pentru vreo revistuță de studenți, cine te băga în seamă?

Leni citise în presă că la Național punea Steaua fără nume” Vasile Alexion. Regizor mare, cunoscut, făcuse și filme. El nu ar fi respins încercarea unei tinere debutante. Părea că știe cum merg lucrurile cu întrebările și interviurile.

A zis să încerce și să înceapă de sus. Teatrul Național București, kilometrul zero. Timidă, dar cu dicție bună, cu fața plină de acnee și înroșită de la soarele de mai, Leni l-a convins pe portarul de la intrarea actorilor, după ce i-a arătat legitimația de studentă, că trebuie să ajungă la regizorul Alexion înainte de premieră, altfel o va pica proful care coordonează revista, ea e responsabilă de paginile culturale, cu lansări, premiere, interviuri și debuturi literare.

Vasile Alexion nu era singur în birou. Leni a scos caietul cu întrebări și reportofonul. S-a bâlbâit la toate întrebările. Regizorul a fost politicos, nu a dat-o pe ușă afară, deși cu siguranță a înțeles că avea de-a face cu o începătoare, fără intrare nicăieri, speriată și emoționată că înaintea premierei cu o piesă nejucată de decenii în capitală, regizorul are timp și chef de răspunsuri la curiozitățile ei. “Cum ați ales actorii din distribuție, care a fost cel mai greu lucru, mai este actual Mihail Sebastian, este o adaptare modernă sau ați respectat textul original, încotro merge teatrul românesc?“

Celălalt om din birou a fost de o discreție fantomatică, nici nu l-a simțit. Când Leni a terminat întrebările, și-a adunat fâstâcită catrafusele. A auzit ca prin vis cum Alexion o întreabă:

-        -  Doriți să veniți mâine la premieră? Am aici invitații, pot să vă ofer două locuri?

Leni a răspuns nonșalant, doar-doar omul nu se prinde că ea asta își dorea, de fapt, bilete la marea premieră.

-        -  Da, mulțumesc, desigur! Ce surpriză! Ce bucurie! Mulțumesc! La revedere, bună seara!

Era ziua în amiaza mare, nici ora 4 nu se făcuse în centrul orașului.

-        -  Adică Bună ziua! zâmbi învinsă Leni.

-     -  Ei, se face ea și seară, va fi curând Bună seara! încheie elegant regizorul, suprem până la ultima replică.

Și-a împachetat cu grijă biletele, cu invitație și cu locuri, și a ieșit fericită din biroul unde avusese loc miracolul. Interviu luat, temă rezolvată, bilete la spectacol, chiar la premieră, intrare la Teatrul Național. Doamne, viața e frumoasă!

Pe coridor, spre scările de coborâre, o voce de-a locului o abordează:

-        -  Cum a fost, cum a ieșit?

Omul știa de ce intrase ea acolo.

-      -  A fost foarte bine, totul e în regulă, mulțumesc! răspunse ea cu ochii mari și fericiți, dar asta se putea afla doar dacă cineva ar fi privit-o în pupilele înveselite.

-      -   Vreți să vedeți repetiția tehnică? sună amabil invitația.

Repetiție? Tehnică? Aici? Acum? Serios? Cum să nu!

-        -  Dacă se poate, sigur, vreau! veni replica lui Leni, deja înțelegând că și ei au nevoie de ea, că și pe ei trebuia să îi vadă cineva, cu interviu sau fără.

În sala de teatru era întuneric. I s-a dat un loc sus. Scena era luminată, inundată de albul din reflectoare. Leni recunoscu decorul camerei profesorului.

Din stânga intră pe scenă un bărbat cu ochelari, în blugi, agitat și concentrat, cu o carte lungă și albă în mâna dreaptă. “Poate textul piesei”, se gândi Leni. Bărbatul răsfoia și îndoia pagină după pagină.

El spunea replicile fără sare și fără accente, ca un editor care revede a mia oară textul unei comedii, acum atent doar la punctuație. Capul îi stătea aplecat peste text, doar corpul și mâinile i se roteau și păcăneau lucruri în scenă, Bărbatul apăsa întrerupătoare, deschidea uși, închidea ferestre, se lăsa pe scaune, ridica obloane. Repetiție tehnică!

-      -  Ce om ciudat ești dumneata! citi bărbatul cu accent necontrolat pe Om și aprinse o veioză cu mâna stângă.

-       -  Aici doamna Mălin trebuie să aprindă veioza. Dacă uită? se auzi o voce de sus, nevăzută, de acolo de unde cineva urmărea toată povestea.

-        - N-o să uite, fu sigur pe el bărbatul din scenă, cu textul strâns în mâna dreaptă.

Leni nici nu a respirat a doua zi, în seara premierei. 

Când Clara Mălin a spus Ce om ciudat ești dumneata și a aprins în același timp veioza, Leni a știut că făcuse primul pas în secta umbrelor de culise.

(va urma)



 ...

Regia tehnică la Steaua fără nume pusă în 1994 la TNB de Alexa Visarion au semnat-o Pompiliu Rădulescu și Eduard Manea. Mulțumiri și astăzi!

Amintirea a fost trezită la viață și scrisă aici pentru că se pune din nou pe scena TNB piesa lui Mihail Sebastian, un spectacol independent în regia lui Vlad Zamfirescu (premieră programată pentru 29  noiembrie 2021).

Afișul din 1994, foto site TNB

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Kinds of Kindness – Yorgos Lanthimos. Anul Nou care n-a fost - Bogdan Mureșanu

Kinds of Kindness – Yorgos Lanthimos  Întâi m-a păcălit sau am crezut că m-a păcălit, pe urmă m-a cucerit, după ce am prins cheia și tonul. Mi-a amintit de Decalogul lui Krzysztof Kieślowski și m-am relaxat și am putut să urmăresc până la capăt filmul în trei părți, cu trei povești, Kinds of Kindness. Ce bine că nu s-au intersectat personajele, a devenit obositoare și previzibilă încârligarea asta obligatorie a intrigilor și eroilor din 3-4-5 povești din filmele construite din părți. Yorgos Lanthimos a fost mai cinstit, poate pentru că a fost sigur pe ce voia să ne spună și să facă, el a lăsat poveștile independente, unite doar de ce aveau ele de spus.  Cu instrumentele blasfemiei și cu umor negru, Lanthimos ne-a arătat esența din întrebările noastre despre Dragoste, Viață, Credință, Moarte. Le-a pus și în cadrul de desfășurare care îi place atât de mult, distopia, pentru că dacă n-ar pune într-o distopie, ar pune doar într-un eseu scris ce avea el de spus, asta de fapt mi-...

Nopți albe în Scoția: E duminică seara și ăștia se pregătesc să cânte cucu - mâine se cam duc la lucru. Jurnal Scoțian/ Scottish Diary (3)

Închei publicarea jurnalului scoțian cu primele două zile. Am lăsat crude rândurile scrise atunci. Vacanța mea de vară a fost anul ăsta să-mi amintesc vacanța scoțiană din mai. Merci pour les souvenirs! Glasgow, Day 1 Într-o oră cu autocarul de la Aeroportul Edinburgh în centrul orașului Glasgow. Verde, totul verde, mult verde, oi, vaci și cai pășteau de-a stânga și de-a dreapta șoselei. Soare, cald, așa cum nu era în București. 20 de grade în Glasgow. Străzi în pantă - sau în rampă, după direcție - cum nici în Sinaia ori Cluj n-am văzut și urcat/ coborât. Bine pe infrastructură - la minut merg spre zone din oraș și din Scoția trenuri și autobuze. Probabil s-au ocupat acum 50-30-10 ani de asta și le-a rămas moștenire. Rău pe curățenie. Cam ca la Palermo. Vibrant studențesc, vesel și viu în George Square. De la Catedrala Glasgow spre George Square, treci prin campus și zona universitară - biblioteci și săli sau facultăți de sport, clădiri ale facultăților. Necropola de l...

Jurnal scoțian/ Scottish Diary (1): Let's not make it about me! Poor Things & Stand-up Comedy

În primul meci de la EURO 2024, scoțienii au luat bătaie de la nemți. Încă un motiv să-mi fie și mai simpatici. Ei, da, scoțienii. Știm istorie, știm și comedie, așa că de dragul scoțienilor, care mi-au amintit de vizita la ei acasă, încep să scot la lumină paginile de Scottish Diary. În premieră, poate și de la vârstă, mi-am notat în fiecare seară cuvinte, mai legate, mai dezlegate, despre cum a fost ziua. Astăzi le-am adunat cu un pic de sos sintactic și ceva poze. Cât or mai fi internetul, curentul și gratuit blogspotul, pentru urmașii urmașilor mei, îndemnuri la călătorit și trăit. Let’s go!  Săptămâna scoțiană mi-a adus șase capitole de jurnal, câte unul pentru fiecare zi de călătorie (am ignorat zilele de aeroport, de plecat-ajuns). Publicarea textelor din jurnalul scoțian începe cu ziua a treia – Glasgow, Day 3. Așa am vrut. Asta cu Poor Things, GoMA și stand-up comedy se cerea prima. Nu știu clar de ce, poate pentru că mi-e drag de cuvinte, cum se înșiră ele. Literele au pr...