Treceți la conținutul principal

Kinds of Kindness – Yorgos Lanthimos. Anul Nou care n-a fost - Bogdan Mureșanu

Kinds of Kindness – Yorgos Lanthimos 

Întâi m-a păcălit sau am crezut că m-a păcălit, pe urmă m-a cucerit, după ce am prins cheia și tonul. Mi-a amintit de Decalogul lui Krzysztof Kieślowski și m-am relaxat și am putut să urmăresc până la capăt filmul în trei părți, cu trei povești, Kinds of Kindness. Ce bine că nu s-au intersectat personajele, a devenit obositoare și previzibilă încârligarea asta obligatorie a intrigilor și eroilor din 3-4-5 povești din filmele construite din părți. Yorgos Lanthimos a fost mai cinstit, poate pentru că a fost sigur pe ce voia să ne spună și să facă, el a lăsat poveștile independente, unite doar de ce aveau ele de spus. 


Cu instrumentele blasfemiei și cu umor negru, Lanthimos ne-a arătat esența din întrebările noastre despre Dragoste, Viață, Credință, Moarte. Le-a pus și în cadrul de desfășurare care îi place atât de mult, distopia, pentru că dacă n-ar pune într-o distopie, ar pune doar într-un eseu scris ce avea el de spus, asta de fapt mi-a adus adierea de Decalog al lui Krzysztof Kieślowski – dacă nu le spunea sub forma în care au fost spuse, întrebările despre cele 10 porunci nu ar fi putut spuse atunci când au fost spuse cinematografic, în serialul polonez. 

Trei părți are Kinds of Kindness – evident că trei, la ce temă și-a ales pentru filmul ăsta nici nu puteau fi mai multe, eventual 12, dar cine rezistă la 12 povești sau mai multe? (în afară de Șeherezada, sultanul ei și Quentin Tarantino). 

Nu știu nimic despre relația lui Lanthimos cu Dumnezeu și spiritualitatea, nici nu am cum – nu stau cu el la masă, nu stau cu el în casă, iar în interviuri nu mă încred, poate în câteva discuții directe, ca să înțelegi cum s-ar poziționa un om pe subiectele astea. Dar cred că acest film este cel mai bun al lui și unul dintre cele mai bune din ultimele decenii. Profunzimea, adică multele niveluri, și tonul lejer - paradoxal, concomitent cu profunzimea – cu care intră din nou în abordarea morții, vieții, iubirii, credinței ne arată o maturitate artistică, pentru că, desigur, a ajuns la maturitate umană. Filmul lasă loc și de nivel superficial de receptare, epidermic-comic, pentru semidocți și atei. Dar Domnul Lanthimos ne mărturisește ce a putut el înțelege despre Dragoste și Moarte și asta ni-l apropie. Avem un Artist aici! Lăsați imdb-ul și lista de premii, credeți-mă că de filmul ăsta se va vorbi peste ani. 

Nu mi-au plăcut toate filmele lui, dar pe ăsta îl consider, repet, cel mai bun. În sfârșit, distopia se justifică și e sugerată difuz, îi folosește și ajută la reducția (esența-esenței) de Întrebări pe care le are și le are de pus. Apropo de artă și ale ei, tare aș vrea să citesc proza/ textul inițial pe care au brodat scenariul primei părți din film Yorgos Lanthimos și prietenul lui de multe colaborări Efthimis Filippou. 

Și pentru că a venit vorba despre filme cu mai multe părți/ povești, tot zilele astea am văzut Anul Nou care n-a fost. 


- Doamnă, ce ați fost la viața dumneavoastră? 

- O proastă. 


Am văzut Anul Nou care n-a fost. De ce e un film reușit? Vorbește despre prezent și arată trecutul. 

Ce are? E omogen pe actorie, ăsta e merit de regizor; e izbutit pe imagine, e coerent pe montaj. Nu știi pe cine să placi mai mult, pe cine să remarci, toți joacă la unison, ca Madrigalul. Pentru un debutant în lungmetraj, Bogdan Mureșanu e mai bun pe scenariu decât pe regie, dar nivelul la care a ajuns cu ambele e deja sus. 

Ce n-are? N-are pentru că are o vagă ceață de însăilare ce miroase în finalul celor șase povești. Sau le sunt eu încă fidelă lui 4,3,2 și A fost sau n-a fost. Dar să stea liniștiți regizorii, generația mea, cât om mai trăi, va vrea filme cu subiectul ăsta. De ce? Păi ce tineri eram...! Da, Anul nou care... e o tragicomedie. Bine că e și comedie, pentru că știți ceva, copii? Plângeam noi, dar am și trăit.

***

Distribuțiile, premiile și detaliile tehnice le găsiți dumneavoastră pe internetul mare, pentru ambele filme. V-am spus doar părerea mea.

Tot pentru amândouă, vizionare plăcută!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Septembrie. Când plec din iubire

Voiam să rămân în septembrie, prezentă la trecerea timpului, cu-o mână în arbori, cu alta-n nisipul cărunt – și să lunec odată cu vara în toamnă… Dar mie îmi sunt sorocite, pesemne, plecări mai dramatice. Mi-e dat să mă smulg din priveliști cu sufletul nepregătit, cum dat mi-e să plec din iubire când încă mai am de iubit… (Nina Cassian - Voiam să rămân în septembrie )  Uneori sunt atât de singur de parcă aş da înapoi sânilor mamei laptele supt din ei. Alteori sunt atât de nesingur de parcă aş fi însăşi natura. Niciodată însă nu m-a bătut vreo stea atât de strălucitoare încât să-i fiu umbră. Mă ține în secunda aceasta de viață dragostea mea de o femeie firească. (Nichita Stănescu - Spirit de doină ) In case you miss me Close your eyes I'll be the whisper In the midnight skies.

Thank you, Coldplay! Mulțumesc, ce final fericit! A doua scrisoare din America

M-am gândit mai bine, dragul meu, și după o săptămână de la acest tsunami Coldplay prăbușit în capul lumii întregi, vreau să-ți spun de ce sunt recunoscătoare.  De râs și de bârfit n-am prea putut, întâmplarea era funia din casa spânzuratului. Un om normal, da, ar fi râs și ar fi bârfit la infinit, atât infinit cât poate încăpea în șapte-opt zile.  Cele zece secunde care au schimbat viața a trei cupluri, a multor familii, a multor influenceri și paparazzi, acele secunde în care apar Andy și Kristin, pe care în continuare presa și eu acum îi scriem așa, întâi bărbatul și apoi femeia, Andy și Kristin, acele momente imposibil și inutil de contorizat la scară istorică și planetară să știi că m-au schimbat și pe mine. În fiecare celulă din inimă și din cap, din simțuri și creier, cele zece secunde cu ei doi pe jumbotron, în plină melodie, cum altfel, The Jumbotron, au reașezat limpede lucrurile. Fulgerul de pe ecran a lovit nu doar pe fața lui Kristin, ci și adânc în...

Stanley Tucci și Carlos Diehz, marii absenți de pe lista Nominalizărilor la Oscar 2025

Pe scurt despre Nominalizările la Oscar 2025: Directorii de casting de la serialul Succession (Avy Kaufman, Francine Maisler, Douglas Aibel, Henry Russell Bergstein) au avut mână bună și ochi bun, că i-au ales pe Kieran Culkin și Jeremy Strong în distribuția serialului care le-a făcut cariera să o ia, ca racheta, sus, sus de tot, până la nominalizările la Oscar de anul ăsta - amândoi pentru roluri secundare, Kieran în A Real Pain și Jeremy în The Apprentice. La The Apprentice au băgat și românii capul în poză, datorită nominalizării lui Sebastian Stan. E doar meritul lui, pe munca și talentul lui, să nu ne batem cu pumnii în piept pentru ce nu e al nostru.   Ce a ratat Academy Awards 2025 sunt doi actori exemplari în două roluri secundare în Conclave - Stanley Tucci și Carlos Diehz. Nu au fost nominalizați, dar asta nu înseamnă că nu au fost foarte buni. Ralph Fiennes a fost nominalizat pentru rol principal, dar Oscarul va merge în martie ori la...